Hargai Kaum Wanita

Pesanan aku kepada kaum yg sejenisku yakni lelaki, sila hormati kaum wanita dan hargailah mereka kerana kita memerlukan mereka. Perlindungan, kasih sayang dan segalanya adalah hadiah terbaik dari kita sebagai menghargai golongan yang berlekuk-lekuk dan comel itu.

Wanita adalah sumber inspirasiku...

Selasa, Disember 30, 2008

Awek Satu Kampung (Part 1)

Awek Satu Kampung (Part 1)


Salam semua…

Bertemu kembali kita di ruangan ini. Seperti yang tuan-tuan
dan puan-puan tahu, aku ada cakap pada artikel yg lepas bahawa tajuk seterusnya
adalah “awek satu kampung”. Idea untuk memperkatakan tajuk nih timbul bila aku
teringatkan peristiwa yang berlaku semasa aku balik kampung baru-baru ni semasa
cuti Aidiladha. Aku balik lama la jugak.. 2 minggu kot. Biasa la, sekali sekala
balik kampung biar la lama skit kan?

Boleh pusing2 semua tempat yang kita pusing masa sekolah-sekolah dulu. Seperti
biasa la, bila balik kampung Honda City adik aku la yang jadi mangsa, hehehe..
dia tak boleh nak kata apa pasal sekurangnya aku masih ada syer terhadap kereta
tersebut, masa dia nak bayar muka dulu pada abang dia nih la yang dimintanya,
sebagai seorang abang yang baik aku tak keberatan menyumbang walaupun time masa
aku transfer Ringgit Malaysia tu muka macam tokey IMF bagi pinjam kat Osama Laden.




Adakah Mira mempunyai paras yg cantik persis falci? - sekadar gambar hiasan
___________________________________________________




Ops, dah memalut rupanya aku nih, hehehe. Biasa la, aku pun
nak panjangkan tulisan aku jugak mcm novel2 cinta yang banyak kat pasaran tu.
Citer pasal nak balik kampung tup-tup melalut sampai zaman kanak2, pokok
pisang, buah ceri, roti canai dan macam2 lagi cerita sampingan bagi
memanjangkan novel mereka. Aku pun macam tu jugak la kali nih. Jangan marah
beb, hehehe.

Seperti biasa la bila dah balik kampung, aku akan akan ajak
sorang member untuk temankan aku merayau sana-sini. Dan yang selalu jadi mangsa
aku adalah Din Singa (bukan nama sebenar) iaitu sahabat baik aku merangkap
tokey dedak ayam dan burung. Hehehe. Dan seperti biasa, jarang sangat member
aku tu menolak pelawaan aku untuk merayau habiskan minyak dan masa.

Seluruh pelusuk tempat kalau boleh aku nak pergi, maklum
laa… sekali sekala balik kampung. Ada
kalanya aku ke Ibu Negeri aku untuk cari sebuah klinik yang pekerjanya seorang
gadis yang budiman dan menawan, saper gadis tu? Hehehe.. tak mau citer la.
Nanti kantoi, aku malu dia pun malu. Orang kata kalau berminat kat seseorang tu
tengok bumbung rumah pun jadi la, ni aku tak tau rumah dia. Yang aku tahu cuma
klinik tempat dia bekerja jer, so rasanya aku dah jumpa klinik tu. Sajer2 aku
lepak setengah jam tanpa buat ape2 pun, sampai tokey dedak sebelah aku tu
bengang. So nak lama2 kat situ tak boleh la. Errrr… sebenarnya bukan pasal awek
nih yang aku nak cerita, mungkin next aku citer pasal dia ek.




Lelaki mudah jatuh cinta pada gadis yang comel secomel cda - sekadar gembar hiasan
_______________________________________________



Hari tu aku Cuma ke pekan berhampiran dengan kediaman aku
jer, macam biasa la, tokey dedak sorang tu tetap setia dengan sahabatnya ni. Sebagai
tokey seperti kebanyakan melayu lain, kawan aku tu pun jarang2 ada kat kedai
dia tu. Dia cakap apekejadahnya ada 2-3 orang pembantu kalau tak boleh buat
time dia takde.

Aku singgah di salah sebuah warung kepunyaan sahabat aku
jugak, biasa la.. selain dapat jumpa kawan lama, boleh jugak makan free.
Hehehe. Best woo makan free, nikmat yang tidak terhingga. Aku tinggalkan si
tokey warung tu berbual dengan tokey dedak tu seketika untuk beli surat khabar, memang
kebiasaan aku memang suka beli surat
khabar walaupun warung member aku tu dah ada surat khabar untuk bacaan pelanggangnya.
Lepas abis semua prosedur untuk memiliki surat
khabar tersebut dan selesai memberi Ringgit Malaysia dan baki aku dipulangkan
aku melintas jalan untuk kembali ke tempat dua tokey tadi berbual, masa tiba di
kaki lima warung member aku tu tetiba aku ditegur oleh seseorang. “Oh tuhan, indahnya isi
alam ciptaan kamu, aku cukup terpegun dan teruja bila ditegur oleh si manis
tersebut” tu adalah dialog dalam hati aku la… dia memang cantik, menawan dan
aku memang tertawan. Adakah aku jatuh cinta sekali lagi untuk bulan ini?
Sama-sama kita nantikan.




ficus juga memiliki ciri-ciri sebagai gadis idaman - sekadar gamabr hiasan
__________________________________





Berikut adalah dialog yang aku ingat masa perbualan tu:-

Mira (bukan nama sebenar: eh bang, laju jer.. tak tengok kiri-kanan!
Aku: errr… Mira (bukan nama sebenar…. Nama sebenar kena
rahsia tau) kan??
Mira: Mira la ni, dah lupa ek?
Aku: hehe… buka lupa la Mira, tapi saje buat-buat lupa.
Macam citer drama melayu la.
Mira: (sambl tersenyum manis) ada2 jer abang nih. Bila abang
balik ni?

Soalan yang cukup manis dikeluarkan dari mulut yang manis
kepada seorang jejaka yang boleh tahan jugak la rupanya, hehehe. Ok.. sambung
perlualan kami.

Aku: dah 2-3 hari. Mira pulak bila balk nih?
Mira: balik apa, mira memang dah berbulan dok kampung
Aku: yak e? then how about your study?
Mira: dah habis laaa…. Takkan dok saje2 kot kat kampung nih.
Aku: yak ke? Laa… mati2 abang ingakan nih 1st
year Mira. Tup2 dah abis study ek?
Mira: alah abang nih, nama jer sama2 tinggal kat Sarawak, tapi tak pernah pun ambik tahu hal Mira.
Aku: Mira pun sama, tak pernah dating cari abang
Mira: eleh abang nih… 2-3 kali Mira call abang tau.
Aku: bila?
Mira: awal tahun, tapi tuan punya telepon tu banyak songeh
lak, malas la Mira nak call.

Sedang dok sembang dengan awek tu, ada 4 mata yang aku
tengok macam nak tersembur keluar jer sedang memandang aku. Tak lain tak bukan
mata-mata tu milik tokey dedak dan tokey warung. Hehehe. Tapi aku buat2 tak
peduli jer la. Ok.. sambung dialog aku dan awek tu:-

Aku: Mira dari mana nih?
Mira: Mira ambik gambar kat kedai sebelah tu, nak isi boring
kerja.
Aku: bagus la macam tu…
Mira: bang, Mira nak balik dulu la, nanti bebel pulak mak
kat rumah tu.
Aku: nak abang hantar tak?
Mira: eh.. tak payah la bang, Mira dating dnegan motor tu.
Eh, mintak no. hp abang. Mana la tau Mira ke Sarawak
lagi nanti, boleh juga Mira call and then jumpa abang.
Aku: nombor macam dulu jugak la, tak tukar pun.
Mira: leceh la abang nih, telefon tak pernah nak dapat.
Aku: nombor mira mana?
Mira: malam nih Mira
call abang, nanti abang store aja nombor tu…so pastikan hp abang tu bukak tau.
Aku: missed call skarang la, nanti boleh abang call malam
nih.
Mira: hp Mira kat rumah, tinggal tadi sebab bateri takde.



Dia pun meminta diri, dan dalam dia tengah berjalan menuju
ke motosikalnya sempat lagi di menoleh manja pada aku dan memberikan senyuman.
Pergghhhh! Manisnya…. Comelnyaaaa….. ayunyaa…… aku dah jatuh cinta lagi laaa…..
aku grenti, cacing dalam tanah pun pasti akan keluar untuk tengok senyuman dia.

Aku pulak, dengan muka yang tenang walaupun hati yang rasa
nak melompat, membalas balik senyuman dia. Rasanya senyuman aku tu pun
cukup-cukup manis semanis Tokey bas pada musim perayaan. Tapi kalau la terlupa
yang kami sekarang berada di pekan yang kecil dan kebanyakan mata pulak banyak
menghala kea rah kami, aku yakin demi terpandang senyuman aku tadi Mira akan
berpatah balik .





Adakah Mira setanding dengan kejelitaan Fieza?? - sekadar gambar hiasan
_______________________________________





Aku tercegat macam jaga baru 2 hari bekerja di kaki lima kedai tu dan setia
memerhatikan dia. Masa dia naik motor dan berlalu pergi tapi masih sempat
melambaikan tangan kearahku. Wow…. Memang bahagia rasanya detik tu. Rasanya
ingin aku berikan mak aku seorang menantu tang2 tu gak. Bila dia hilang dari
pandangan aku, barulah aku kembali ke warung member aku tu.

Apakah yang terjadi selepas itu?
Apakah pandangan dan pendapat 2 tokey iaitu tokey dedak dan
tokey warung itu?
Apakah pandangan anda semua?
Sama-sama kita nantikan sambungannya selepas ini….



Hehehe….



bersambung..........

Tiada ulasan:

Catat Ulasan