Hargai Kaum Wanita

Pesanan aku kepada kaum yg sejenisku yakni lelaki, sila hormati kaum wanita dan hargailah mereka kerana kita memerlukan mereka. Perlindungan, kasih sayang dan segalanya adalah hadiah terbaik dari kita sebagai menghargai golongan yang berlekuk-lekuk dan comel itu.

Wanita adalah sumber inspirasiku...

Isnin, Ogos 23, 2010

Aku Romeo?

Oleh: Lord Vlad

Ada yang mengatakan aku ni seorang romeo. Apa tanggapan tuan-tuan, puan-puan dan cik-cik sekalian tentang Romeo? jika aku dianggap setaraf dengan Romeo sudah tentu aku dengan rela hati menerima penghormatan tersebut.

Kebanyakan orang menganggap Romeo itu adalah seorang jejaka yang mempunyai awek yang ramai dan sering melukakan perasaan dan hati seorang wanita. Bermakna bagi mereka yang berpendapat begini jejaka romeo itu adalah seorang manusia yang penuh dengan kepuraan dalam memberikan harapan dan lebih tepatnya adalah harapan palsu. Sejauh mana kebenaran tanggapan yang tidak berasas itu pun kita masih belum tahu.

Gadis elegan dan menawan setanding juliet - gambar penyeri
_______________________________________

Untuk makluman tuan-tuan, puan-puan dan cik-cik sekalian Romeo yang sebenar adalah merupakan seorang manusia yang sangat-sangat setia pada cinta. Dia sanggup mati kerana cinta. Betapa besarnya pengorbanan Romeo kepada Juliet. Di sebalik cerita ini kita sedia maklum bahawa kaum lelaki yakni yang sekaum dengan Romeo merupakan makhluk yang sangat-sangat setia dalam bercinta. Tapi cara dan penyampaian tu mungkin berlainan. Romeo pula memilih jalannya sendiri untuk menunjukkan kesungguhan cintanya kepada Juliet. Walau terdapat pelbagai rintangan dan halangan Romeo Sanggup hadapinya.

Aku? aku cukup-cukup berbesar hati kerana selama ini aku diberi taraf yang setanding dengan Romeo. Aku tahu bukan mudah untuk mencapai standard sedemikian. Tapi cara dan penyampaian aku sedikit berbeza. Aku seringkali disalah anggap mempermainkan perasaan seorang wanita. Aku sebenarnya bukan lelaki yang begitu.

tak lama lagi mungkin aku akan jadi pemimpin dia - gembar penyeri
_______________________________________

Teringat pula aku pada satu kisah yang betul-betul berlaku pada aku. Kejadian yang melibatkan awek sulung dan awek bongsu. Kedua-dua awek ni adalah awek rasmi aku dan aku sesekali takkan lupakan kisah ini. Kejadian ini dah berlaku lama dulu. Bila tarikh, masa dan tempat kejadian biarlah aku simpan sendiri kerana ianya menjadi sejarah dalam hidup aku. Masa tu aku keluar dengan awek bongsu aku, maklum la lama tak jumpa mesti la rindu-rinduan kan. So aku sebagai jejaka yang perihatin dan takut akan keselamatannya mesti la sentiasa melindungi awek tersebut. Time lintas jalan tentu la kena pimpin dia kan. Lagi pun tak lama lagi mungkin aku akan jadi pemimpin dia. Tu pun kalau la aku ditakdirkan jadi ketua keluarga kepada awek yang keluar dengan aku tu. So atas dasar untuk jadi seorang pemimpin, apa salahnya aku pimpin dia kejap. Tak lama pun, lintas jalan tu saja. Lepas lintas aku berhenti la seketika jadi 'pemimpin yang memimpin'.

Dan.....
err... bersambung.........

*****
Penghargaan kepada gadis yang sudi menjadi model Miz Nasz...

1 ulasan: